برای تجارت موفق و صادرات سودمند داشتن اطلاعات خاص ، به روز و مفید تجاری کشور عراق ضروری است که در اینجا میتوانید به آخرین اطلاعات تجاری و بهترین راهکار های صادرات به کشور عراق دسترسی داشته باشید
کشور عراق در سالیان اخیر به یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران تبدیل شده است و معمولا در رتبه اول و یا دوم کشورهای واد کننده کالا از ایران قرار میگیرد.
در بین تمامی شرکای تجاری ایران ، کشور عراق به واسطه ترکیب و نوع کالاهای وارداتی جایگاه ویژه ای دارد به این دلیل که کالاهای مصرفی و تمام شده خریداری میکند و نه مواد اولیه و کالای سرمایه ای به همین دلیل صادرات به کشور عراق سودمند تر و اشتغال زایی بیشتری نسبت به سایر شرکای تجاری برای اقتصاد ایران دارد ، از این رو بازار این کشور یکی از مهمترین بازارهای بین المللی میباشد که رقابت شدید بین اقتصادهای مولد منطقه ای و بین المللی در تسخیر بازار این کشور وجود دارد.
فلذا حضور پایدار و قدرتمند در بازار این کشور مستلزم انتخاب استراتژی های چندگانه و بهرمندی از ابزار و امکانات خاص تجاری میباشد که در اینجا به معرفی بخشی از این امور میپردازیم.
اطلاعات بنیادین کشور عراق
جمعيت | ۳۹ میلیون نفر | ||
مساحت | ۴۳۸۰۰۰ کیلو متر مربع | ||
پايتخت | بغداد | ||
زبان رسمي | عربي | ||
دين و مذهب | ۹۵% مسلمان و مسیحی، ایزدی، صابئین ۵% | ||
شهرهاي مهم | بغداد،بصره، موصل، بابل، اربیل، کرکوک، نجف، کربلا | ||
مناطق آزاد تجاری | خورزبیر | ||
توليد ناخالص داخلي(براساس قیمت جاری) (ميليارد دلار) ( ۲۰۱۹) | ۲۳۴ | ||
درصد رشد GDP ( ۲۰۱۹) | ۴ | ||
درصد نرخ تورم (۲۰۱۹) | ۰٫۱- | ||
درآمدسرانه ( ۲۰۱۹) | ۱۷۰۰۰ | ||
حجم سرمایه گذاری(ميليارد دلار) | ۱/۲ | ||
ذخایر ارزی و طلا (میلیارد دلار) | ۴۷ | ||
بودجه جاری (ميليارد دلار) ( ۲۰۱۹) | درآمدها | ۶۸ | |
هزینه ها | ۷۶ | ||
مازاد/کسر بودجه (ميليارد دلار) (۲۱۰۹) | ۴- | ||
نوع پول و برابري با دلار( ۲۰۲۰) | ۱۲۲۹دینار= یک دلار آمریکا | ||
نرخ رشد تولیدات صنعتی | ۰٫۷% | ||
بدهي خارجي(ميليارد دلار) | ۷/۵۹ | ||
عضويت در سازمانهاي بينالمللي ومنطقه اي، شورای همکاری عربی، شورای همکاری گمرکی ، جامعه عرب، صندوق عربی توسعه اقتصادی و اجتماعی، صندوق عربی پول گروه ۱۹،گروه ۷۷، اوپک و… | ABEDA, ACC, AFESD, AL, AMF, CAEU, CCC, ESCWA, FAO, G-19, G-77, IAEA, IBRD, ICAO, ICRM, IDA, IDB, IFAD, IFC, IFRCS, ILO, IMF, IMO, Intelsat, Interpol, IOC, ITU, NAM, OAPEC, OIC, OPEC, PCA, UN, UNCTAD, UNESCO, UNIDO, UPU, WFTU, WHO, WIPO, WMO, WTO | ||
تراز پرداخت های حساب جاری (ميليارد دلار) | ۱۲٫۸+ | ||
محصولات عمده كشاورزي
| خرما ، گندم، جو، برنج، سبزيجات، پنبه، گاو، گوسفند، مرغ | ||
محصولات عمده صنعتي | نفت، مواد شیمیایی، منسوجات، چرم، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، کود | ||
محصولات عمده معدني | نفت خام و گوگرد | ||
كشورهاي عمده واردكننده كالا | هند ( ۷/۲۳% % ) چين (۱/۲۳%)، آمريکا (۵/۱۲%) کره جنوبي (۸/۹%)، یونان ( ۵/۵% ).
| |
كشورهاي عمده صادركننده كالا | ترکیه(۸/۲۶%)،چین (۴/۲۵%)،کره جنوبی(۱/۶%)، هند(۹/۵%)، آمریکا(۲/۴%)
منبع آمارفوق ITC بوده واز میزان صادرات ایران به عراق اطلاعاتی دردسترس نیست ولی با درنظر گرفتن اطلاعات آماری گمرک سهم صادرات ایران به عراق حدودا ۲۷% می باشد. | |
اقلام عمده صادراتي به جهان | نفت خام، مواد خام غير نفتي ، فرآورده های شیمیایی، مواد غذایی و حيوانات زنده | |
اقلام عمده وارداتي از جهان | گندم و برنج و روغن، شکر ، دارو، مصنوعات صنعتی و فلزی ، خودرو، تجهیزات نیروگاهی و توربین گازی، تجهیزات مخابراتی | |
اقلام عمده صادراتي ايران | کاشی یا سرامیک، بوتان مایع شده، پروپان مایع شده، لوازم خانه داری، رب گوجه فرنگی | |
اقلام عمده وارداتي ايران | آلیاژهای آلومینیوم، قراضه و ضایعات باطری ها، لاستیک رویی چرخ، اجزا و قطعات ماشین آلات ، دستگاه تهویه مطبوع، قراضه و ضایعات آلومینیوم، آلومینیوم کار نشده، کک نفت، شمع های جرقه زن
|
مبادلات بازرگاني با جهان(ميليارد دلار) | صادرات | واردات | موازنه | ||||
۲۰۱۸ | ۲۰۱۹ | ۲۰۱۸ | ۲۰۱۹ | ۲۰۱۸ | ۲۰۱۹ | ||
۹۷ | ۹۱ | ۳۱ | ۴۹ | ۶۶+ | ۴۲ | ||
مبادلات بازرگانی ایرانصادرات غير نفتي ايران (ميليون دلار) | ۱۳۹۴ | ۱۳۹۵ | ۱۳۹۶ | ۱۳۹۷ | ۱۳۹۸ | ۹ ماهه۱۳۹۹ | |
۶۲۳۷ | ۵۹۵۹ | ۶۴۲۵ | ۸۹۲۶ | ۸۹۹۲ | ۵۹۲۱ | ||
واردات ايران (ميليون دلار ) | ۵۰ | ۵۵ | ۷۷ | ۵۸ | ۱۲۹ | ۸۱ | |
تراز بازرگاني (ميليون دلار) | ۶۱۸۷+ | ۵۹۰۴+ | ۶۵۰۲+ | ۸۸۶۸+ | ۸۸۶۳ | ۵۸۴۰ |
در این بین صادرات محصولات کشاورزی از ایران به عراق رونق بسیار بالایی دارد و ارزش افزوده بسیار زیادی را نصیب بخش کشاورزی ایران می نماید فلذا این بخش اهمیت بالایی دارد، با توجه به برنامه نوسازی و اصلاحات اقتصادی کشور عراق برای توسعه اقتصادی و امنیت غذایی در سالهای گذشته تلاشهای بسیاری برای احیا و حمایت از بخش کشاورزی در عراق صورت گرفته و این برنامه موفقیت فراوان داشته که توانسته در بسیاری از محصولات جهش تولید داشته باشد که در ادامه بخشی از آمارتولید این بخش را مشاهده میکنید.
آمار تولید محصولات پر مصرف کشاورزی در عراق در سال ۲۰۲۰
درصد کاهش نسبت به سال قبل | درصد افزایش نسبت به سال قبل | مقدار تولید به هزار تن در سال ۲۰۲۰ | نام محصول | ردیف |
– | ۰٫۳۳ | ۴۲۱ | انگور | ۱ |
– | ۹٫۹۴ | ۲۴۱ | انار | ۲ |
– | ۴٫۷۲ | ۷۹ | سیب | ۳ |
– | ۶٫۹ | ۱۴۲ | پرتقال | ۴ |
– | ۷٫۸ | ۵/۴ | نارنگی | ۵ |
۳٫۲ | – | ۳/۱ | لیمو شیرین | ۶ |
– | ۳٫۸ | ۵/۳ | لیمو ترش | ۷ |
– | ۳ | ۲۲ | نارنج | ۸ |
– | ۰٫۳۴ | ۳۴ | زردآلو | ۹ |
۰٫۵۴ | – | ۱۵ | گلابی | ۱۰ |
– | ۲٫۹۸ | ۳ | گوجه سبز | ۱۱ |
– | ۶٫۸۶ | ۳ | هلو | ۱۲ |
– | ۰٫۶۲ | ۹ | انجیر | ۱۳ |
۱٫۸۹ | – | ۱۵ | آلبالو | ۱۴ |
– | ۲۱٫۸ | ۷۵۴ | گوجه فرنگی | ۱۵ |
– | ۶۲٫۵ | ۲۴۲ | خیار | ۱۶ |
ساختار و نظام تعرفه ای
میانگین تعرفه هاي گمرکی در کل محصولات : ۰ تا ۱۵ درصد
میانگین تعرفه هاي گمرکی در محصولات کشاورزي غیر حمایتی: ۰ تا ۵ درصد
میانگین تعرفه هاي گمرکی در محصولات صنعتی : ۰ تا ۵ درصد
ملاحظات:
دولت عراق به دلیل حمایت از کالاهای تولید داخلی اقدام به اعمال موانع تعرفه ای برای بعضی ازاقلام نموده است وحتی برای بعضی از کالاها نیز ممنوعیت های فصلی یا موقت اعمال می نماید.
مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به عراق
–
-عدم وجود برنامه مناسب کوتاه مدت و بلندمدت جهت صادرات محصولات کشاورزی
-عدم توجه تجار ایرانی به ممنوعیتها و محدودیتهای طرف عراقی
-عدم رعایت استانداردهای بسته بندی
-عدم رعایت استانداردهای کیفی
-عدم رعایت استانداردهای بهداشتی(قرنطینه ای)
-عدم رعایت استانداردهای اخلاق و حقوق تجاری
-عدم رعایت استانداردهای حمل محصولات توسط طرفهای عراقی
-عدم بازاریابی حرفه ای تجار ایرانی
-عدم وجود کانتینر یخچال دار
-عدم وجود سردخانه در پایانه های مرزی و محل توزیع در داخل عراق
-تغییر مستمر قیمت محصولات صادراتی
-افزایش قیمت تمام شده محصولات صدراتی ناشی از اقزایش قیمت
-عدم وجود مسیر سبز در برخی پایانه های مرزی
-عدم وجود شرکتهای تخصصی صادرکننده محصولات کشاورزی
-عدم وجود دستگاه ایکس ری در برخی پایانه های مرزی
-عدم وجود مکانیسم قیمت گذاری رسمی محصولات صادراتی در پایانه های صادراتی
-عدم توجه به برندسازی و نصب مشخصات بر روی محصولات صادراتی به عراق
-عدم توجه به صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر مثل میوه های لوکس
با توجه به شرایط اقتصادی و تجاری کشور عراق و مشکلات مرتبط با تجارت که به بخشی از آن اشاره شد
داشتن انبار و پایگاه فروش عمده در کشور عراق همچنین ایجاد امکانات پخش و ارتباط مستقیم با خریداران در کشور عراق و تبلیغات مستقیم و همچنین ایجاد و توسعه کانالهای توزیعی در این کشور راهگشای خوبی در کوتاه مدت و ایجاد فروشگاههای تجاری و برندینگ در عراق در بلند مدت میتواند متضمن سود آوری و صادرات پایدار به عراق باشد
هلدینگ پیشگامان رستاک با توجه به شرایط خاص اقتصادی و پتانسیل های کشور و تجار ایرانی همچنین کاهش ریسک و هزینه های تجاری اقدام به ایجاد:
شبکه و مرکز فروش کالاهای ایرانی در عراق نموده است که در چندین فاز و به ترتیب الویت به خدمت گرفته خواهد شد
امکانات و خدماتی که هلدینگ پیشگامان رستاک در اختیار شما قرار میدهد:
با همکاری هلدینگ پیشگامان رستاک شما این امکان را پیدا میکنید که بتوانید بدون نیاز به بازاریابی و عقد قرارداد تجارت خارجی محصولات خود را بصورت مستقیم در کشور عراق بفروش برسانید .
مشاوره های تجاری و حقوقی مرتبط با بازار عراق بصورت رایگان به مشتریان ارائه خواهد شد ، اطلاع رسانی از نرخ های لحظه ای در بازار عراق از طریق پلتفرمهای ارتباطی هلدینگ بصورت رایگان برای مشتریان صورت میگیرد
همچنین فرصتهای خاص تجاری برای بهرمندی علاقمندان اطلاع رسانی خواهد شد.
همواره هزینه ها و مسایل فنی و تکنیکی بازاریابی و همچنین پیدا کردن شریک تجاری مناسب در کشور هدف مانع بزرگی بر سر راه صادرات کالا بوده است ، هلدینگ پیشگامان رسناک با ایجاد مرکز فروش عمده و انبار در کشور عراق این امکان و خدمات را به شما ارائه میدهد تا بتوانید کالای خود را وارد کشور عراق نموده و به فروش برسانید، در جهت مدیریت بهتر امور توسط شما پلتفرم دیجیتالی مبتنی بر وب و اپلیکیشن همراه نیز در دست راه اندازی میباشد تا شما بتوانید به روز ، نرخ محصولات را مشخص نموده ، موجودی را کنترل کنید و با مشتریان مذاکره و کالای خود را بفروشید ، وجوه حاصل از فروش را مدیریت کنید و همچنین برای باز پرداخت مالی و دریافت پول نیز هلدینگ پیشگامان رستاک مبالغ را بدون نیاز به امور بانکی بین المللی توسط شما بصورت ریالی در ایران بازپرداخت خواهد نمود ، لازم بذکر است ارسال کالا توسط شما نیاز به کارت بازرگانی ندارد و تمام امور گمرکی در ایران و عراق توسط پرسنل مجرب هلدینگ پیشگامان رستاک صورت میگیرد.
شما فقط یک قدم با فروش مستقیم کالا در عراق فاصله دارید.
برای عقد قرارداد و جزئیات از کارشناسان بخش خدمات تجاری هلدینگ پیشگامان رستاک مشورت بگیرید
با ما در ارتباط باشید:
۹۸۲۴۳۳۷۹۵۰۸۸-۹+
۹۸۹۲۱۳۳۸۴۷۳۹+